onsdag 24 juni 2015

Varför står det en el-sparkcykel i hallen?

Lillasyster är inte den som brukar vilja bli hjälpt eller omhändertagen. Som den kavata unge hon är har hon skalat mandariner sen hon var dryga året och klätt sig själv så fort hon har kunnat. Inte är hon sjuk heller men idag har hon varit en het brud med mystiskt stopp i näsan och så har hon svettats från ögonen så fort hon inte sovit eller jag har läst högt för henne.

Syskonen må retas och småbråka andra dagar men när någon är krasslig/ hjärtesorg eller så, ställer de sig i "krisläge". Då är det stora batteriet av ompyssling som gäller från alla, intet må sparas. Lillasyster har blivit erbjuden att äta alla Storasysters kakor, låna finaste nerf pistolen av Lillebror och fått is, glass, vatten och allmän underhållning i den mån hon orkat.

Så Lillasyster och jag har varit i mörker i sovrummet idag. Storebror är bortrest men Lillebror och Storasyster har ägnat sig åt sommarlov med kompisar. Nerf pistolskrig i trädgården. Ena gången jag kom ut ur "grottan" stod det en el-sparkcykel mitt i skohögen i vår microskopiska hall. Nästa gång såg jag spår av bakning och sex smutsiga tallrikar efter rabarberpaj. Tredje gången hade de gjort någon slags fort i källaren och fjärde gången hade frysen blivit ett databord. Livet pulserar och är här och nu. Stora barn är också njutbara. Ibland får man be dom lite snällt att flytta på el-sparkcykeln och ibland får man som Mifflan föreslog ta på sig solglasögon inne för att slippa se Kaoset. Fast å andra sidan kan Kaos betyda att man haft något roligare eller bättre för sig än att ordna upp det :-).

Inte roligt alls med sjukdom men inget att oroa sig för. Lillasyster är frisk och stark i grunden så om ett par dagar är hon säkert på benen igen. Idag har jag varit där jag skulle, bredvid henne. En semesterdag hit eller dit. Det har varit mysigt att läsa för henne och alla människor behöver få vara stora men också små och ompysslade ibland.

Hoppas att ni har det fint, var än ni är. Kram

5 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Du får mig att minnas det ljuvliga i att bli ompysslad när man var liten och sjuk. Hur mamma kom med brickan med något gott, med en ny tidning, den mjuka handen på pannan. Man blev omstoppad och ompysslad och det är den bästa av mediciner. God bättring hoppas jag och sol!

Marina sa...

Härligt att få ha mamma för sig själv och bli riktigt ompysslad när sjukbacillen slagit till!

Anna/notonmusic sa...

Men vilken otur med sjukdagar mitt i sommaren!!! Då är det tur att ha hela ompysslande syskonskaran omkring sig! Hoppas de andra slipper bli sjuka! Kryakramar till den lilla!

Mifflan sa...

Solglasögon är bra :) Så härliga barn du har! Att låna ut sin nerfskjutare är verkligen höjden av empati!

KaosJenny sa...

Mm, Eva Swedenmark o Marina, jag kommer känner också den ompysslingskänslan o det är mysigt att ha varit ompysslad. Att verkligen få "äga" en förälder när man är sjuk är nog en av fördelarna med att vara yngst :-)
Det är tråkigt att vara sjuk på sommaren Anna/notonmusic, men för Lillasyster, som verkligen gillarläsning funkar det, hon var så risig så jag läste högt för henne :-). O jo, Mifflan, man blir nästan rörd när syskonen också pysslar om :-)
Kram på er