fredag 20 mars 2015

Om att ge av sin tid och prioritera...

Brorsan och jag har gett bort oss själva till syrran i 40 års present. Det innebär att syskonen gör en skidresa tillsammans. Vi gjorde samma när brorsan fyllde år. Riktigt kul att tillbringa en helg tillsammans så där, bara syskonen utan barn. Det sägs att syskon är den längsta relation man har i livet (om man har tur). Känns riktigt kul att ge bort sig själv och det brukar uppskattas av oss alla.

Det där med tid är intressant. Har just tillbringat en kväll som valberedning på ett årsmöte för idrottsklubben. Vad är det som gör att somliga liksom aldrig har tid med någonting och andra har tid med allt. Att engagera sig är kul men att vara i valberedningen har varit lite drygt. Framförallt då man är tränare samtidigt eftersom man inte har fler timmar på dygnet än de man ringer och försöker locka till uppdrag och uppdraget inte till närmelsevis (om man inte sitter i presidiet) tar lika mycket tid som tränarskap.

Vi får de klubbar vi förtjänar och det samhälle vi förtjänar. Visst kan man tänka att man inte har tid att engagera sig men man missar något, nämligen förmånen att få vara med och påverka. Att man är med och bygger framtid tillsammans. Det finns ett talesätt som säger att om man ska ha något gjort så fråga någon som har mycket göra för då blir det gjort. Vi har alla 24 timmar på vårt dygn men ibland känns det som om somliga har mer. Eller handlar det om att de har mer fart eller prioriterar bättre.

Vi väljer alla vad vi ska ha våra dygn till. Oavsett vad så finns det val (även om en del av dom inte känns så lockande). Jag väljer vad jag vill lägga tid på. I helgen tänker jag prioritera min bror och min syster. Packning sker imorgon bitti. Ha en trevlig helg och sov gott på er. Vad tänker ni prioritera i helgen? Kram



3 kommentarer:

kattiiiiss sa...

Vilken rolig present! Önskar att jag också hade haft syskon. Det är något jag känner att jag alltid har saknat. Främst sedan jag blev vuxen..

Trevlig helg!

kalebass sa...

Du har så rätt. Visst är syskonrelationen den längsta, om än inte alltid friktionsfri.
Tidens gång är intressant, och skrämmande! Jag hinner inte med !
Vi har det samhälle vi förtjänar. Ja, sannerligen!
Många "gnäller", utan att förstå sambandet. Vi måste påverka så länge vi har möjlighet!
Ha en skön vecka. Kram!

KaosJenny sa...

Mm, det är verkligen en nådegåva med syskon, framförallt såna som man går bra ihop med och kan ha kul med. Vi ska göra syskonhelg till en årlig tradition. Förstår att du saknar syskon kaatariina, kanske kan du hitta låtsassyskon någonstans.
kalebass syskonrelationer kan verkligen vara precis hur som helst har jag sett, en del syskon har ju väldigt svårt med varandra så då kan det vara bättre att ge upp och skaffa substitut. Min nya approach är att man får gnälla men om man inte gör något själv åt det så behöver jag inte lyssna så länge på gnället för då gills det inte ;-)
Kram på er