onsdag 11 mars 2015

Nyss avslutad frisersalong på kvällskvisten...

Nä men varför inte? När man råkar hitta en massa djur i Lillasysters hår åker saxarna och kammarna fram. Lockigt hår och håröm, ingen lek att luskamma. (Lillasyster har blivit större, så och håret)
Klippning anbefalles och sen i med schampojox och luskamma sen. Sånt där schampo som ska vara i en timme så det tog lite tid. Kamning på varenda kalufs i hårfagra fluffiga Kaosfamiljen. Ja men tjoho. Det börjar ju klia på alla bara man tänker på det. Lillebror hade en stackars krake så där åkte rakapparaten fram och sen räckte resten av raketsprayen till honom. Vi andra luskammade oss på längden och tvären men hittade inget.

Storebror var den enda som inte joxade med löss eller läxor så till Storasysters stora gapskratt tvingade jag honom att klippa mig ungefär fem centimeter. Storebror är väl inte något riktigt frisörämne men mitt hår är lockigt så det är inte så noga. Om man inte är Storebror och lite precis utav sig. Till min förvåning gjorde han ett aktivt val och slängde perfektionismen över axeln och började klippa. Måste bekänna att jag fick lite hicka när Storasyster aldrig höll på att sluta skratta och han plötsligt sa "det blir fint med lite kortare fram och så noga kan jag ju inte vara nu, det får bli något bara, annars måste vi ju stå här hela natten"...

Faktum är att det blev väldigt fint, jag är riktigt nöjd och alla hade roligt. Jag tror att vi får leka frisering lite oftare, fast helst utan smådjur och schampo då. Löss må vara otrevligt men det är inte dödligt. Sköt om er allihop. Kram

6 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Vilken härlig och helt underbar familj du har Jenny! Och en frisör mitt i alltihopa! Praktiskt med lockar! Jisses vad vi kammade löss och jagade springmask, käkade penicillin och sprang med kräkbunkar några år. Det känns som en evighet sen. Nu dundrar bussen förbi utanför gatan utan att några springande steg följer strax därpå. Ingen är kvar hemma. Alla perioder har sin charm kan jag dock tillstå. Luskamningen kan dock vara skön att slippa!

mammaxtre sa...

Du är en makalös mamma. Dina barn har många särskilt roliga minnen att plocka fram som vuxna. Skulle inte tänka tanken att låta barnen klippa mig, trots att jag i grunden inte är särskilt fåfäng av mig.

Löss är inte kul!

Kram och tack för att du bjuder på dig själv

Marina sa...

Tack för underbar läsning till morgonkaffet! Har precis hittat hit och måste säga att du har en jättehärlig blogg! Återkommer garanterat och läser mer!
/Marina

Cecilia N sa...

Jag vill minnas att löss inte var så skoj med midjelångt rakt hår heller.
Tur att det bara hänt en gång i den här familjen.
Hoppas att det var sista gången för er med.

kalebass sa...

Härlig berättelse ! Hår växer ju ut, tack o lov. Jag minns luskammarna från jag var liten, men har inget minne av lössen. Kanske bortträngt...

KaosJenny sa...

Ja, Anna/notonmusic, det är grymt praktiskt med lockigt hår och jag förstår att det är skönt på sina sätt att tiden med hinkar luskammar och medikament är över men att det kan finnas en viss saknad också :-). Ha Ha mammaxtre, tack och med lockigt hår kan vem som helst klippa en men en stund ångrade jag mig. Jag har också grymt roliga minnen att plocka fram sen när de flyttat åt alla möjliga håll :-).
Välkommen hit Marina, jag har tur som en tok helt enkelt och beskriver det :-).
Mm, Cecilia, det värsta är att det kliar hela tiden, på oss som man inte hittat något på också men det är övergående...
Hår växer definitivt ut kalebass och luskamning är definitivt något man kan le åt i efterhand :-).
Kram på er