torsdag 11 december 2014

Kaosmiddag och det där med prylkalender

Tidvis är det lite stökigt och okontrollerat här hemma. Så där så att feng-shui entusiasterna och vinn-ditt-dröm-hem typerna skulle få spader. Ungefär aldrig gör vi läckra gourmetmiddagar med sååå fina dukningar och matchande tallrikar och glas. Vad som däremot ofta inträffar är alldeles underbara stjärnstunder i samband med middagar.

Dagens middag är ett tydligt exempel. Vi äter middag och när alla börjar vara klara händer det något. Hur vi kom in på ämnet är lite oklart men någon började visa sig på styva linan när det gäller att pressa fram tårar på beställning. En annan ville ju inte vara sämre utan klatchade till sig själv i ansiktet. Lyckades till sin egen förtjusning också få fram tårar. Övriga familjen vred sig av skratt. En stund senare är vi på golvet och provar göra det där som man gjorde som barn, gå ner i brygga (eller upp numera, vissa fick lyfthjälp). Plats för STORA skratt. Såna där saker som jag nästan misstänker händer lite oftare i en kaosfamilj än i andra familjer.

För övrigt jublar jag stort över med att jag aldrig (brukar ju vara mammorna) i tidernas begynnelse klev in i julkalendersträsket. Ni vet sån där mamman-shoppar-24-pryttlar-kalender (som om vi behöver en enda pryl till). Som det ser ut nu fixar barnen, om de vill ha det, egen kalender. Fungerar utmärkt. Ett par år har de köpt sig chokladkalendrar. Lillayster gjorde det i år också. Nytt för i år är att innovativa Lillebror gjort en egen med choklad från affären, papper, tejp och lego. Han är mycket nöjd med den eftersom den blev extremt billig... Alla nöjda alltså :-). Hoppa att ni cokså har det bra. Kram

4 kommentarer:

Grodmamman sa...

Är också så glad över att jag aldrig började med de där paketkalendrarna!
Kram

mammaxtre sa...

Och jag är en sån där mamma som är glad över den julkalender som jag broderat och fyller med 24 små paket inför december månad varje år. I 23 år har jag gjort detta och barnen min är nöjda. Fint barndomsminnen märker jag på de stora barnen. Nu när jag väntad bli farmor i april har jag bestämt mig för att brodera en julkalender till mitt barnbarn också :-)

Ni verkar vara en glad familj! Härligt!

Kram

kalebass sa...

För första gången på mycket länge har jag lyckats hålla stressen stången. (med viss hjälp av min dotter). Kalendrarna var betydligt viktigare förr om åren, nu ägnas dom mest en liten sidoblick.
(I år är det istället en gammal goding, Albert & Herberts Jul ! som läggs i apparaten :-) Mycket roligare och juligare. Kram på dig Jenny !

KaosJenny sa...

Mm, Grodmamman, jag förstår att du också är glad :-).
Och vad härligt att du är glad över ditt val mammaxtre :-).
Mysigt att du lyckas hålla dig ifrån stress och ännu mysigare att det är med hjälp av dottern kalebas. Albert och Herbert, vad härligt.
Kram på er