torsdag 20 mars 2014

Personlighet, missar, utbrändhet och vara ifred tält...

Vi är alla våra personligheter med olika för och nackdelar som vi behöver lära oss leva med. Det bästa och det sämsta med oss är ofta olika sidor av myntet. Det gäller så klart också barn. Samma barn som tältat inne senaste veckan (man kan inte säga nej till alla Lillebrors ideer) har också gett oss anledning att vilja spöa upp tandfe´n och utröna hur vattenfast vattenfast solskyddsfaktor är. Såna där saker som man kan skratta högt åt i efterhand. Missarna man minns är väl något att komma ihåg när man konstaterar att saker ofta kör ihop sig men ändå ordnar sig ;-). Missarna är dessutom sällan världsavgörande (om man inte heter Putin eller Obama)...

Det mesta som vi stressar runt över spelar inte någon större roll om ett par år. Perfektionism och ständig effektivitet är av ondo. Det är inte någon som tackar dig när du blir sjukskriven. Det tänker jag en hel del på. Just nu har jag upptäckt att det är läge för att jag tar hand om mig. Läser böcker, vilar och sover för att hålla i längden. Ser till att det finns tillfällen varje dag när ingen varken vill mig något eller kräver något av mig. Bussen till och från jobbet är förnämliga såna tillfällen (om man kan låta telefonen ligga i fickan). Ju mer stress desto viktigare att hitta avkoppling/ nedkoppling och verklig vila. Att bli utbränd gör något med ens personlighet och av det jag sett är det inte värt att riskera. Kanske fler borde göra som Lillebror och smälla upp egna tält någonstans, vara ifred ställen ;-). Hoppas att ni har det bra allihop. Kram




7 kommentarer:

FiaLisa sa...

Vilken strålande idé! Jag kanske också ska ta och slå upp ett tält någonstans där bara jag får vara.

Anna Larsson sa...

Som buddhisterna säger: "meditera alltid 20 minuter om dagen. Förutom när du har väldigt mycket att göra, då mediterar du en timme"

mammaxtre sa...

Jag skriver under på detta!

Vara i fred ställen och välja vila framför annat (ibland) är så himla rätt. Det är ju inte för inte att vuxen ska sätta på sig syrgasmask innan man ser till att barnen får sina....

Det slår mig ganska ofta att åren gått fort. Plötsligt har jag två myndiga barn. Tänk så många onödiga krig jag fört mot dem två. Då var jag ung och nu är jag inte ung och med det vet jag så mycket bättre.

Trevlig helg!

kalebass sa...

Hoppas verkligen du tar hand om dig! Utbrändhet är inte att leka med. Tält ja. Kom just på att det fanns lådor (70-talet,tror jag)som man skulle lägga sig i och skrika rakt ut. Primalskrik. Vet inte om det hjälpte. Huvudsaken är nog att man är snäll mot sig själv, och ger sig "egentid". Kram!

KaosJenny sa...

Ja, FiaLisa, tält verkar vara grejen ;-).
Precis rätt tänkt Anna Larsson, ju mer man har att göra desto lugnare bör man ta det :-).
Klokt med syrgasmasken, mammaxtre, Den liknelsen bör man tänka på oftare :-).
kalebass, jag tror att du kan känna lugnet, jag är riktigt duktig på att lata mig och behöver nog ingen primalskrikskista än ;-).
Kram på er allihop

Bina sa...

Ja, men visst är det där viktigt! Jag är i princip asocial utanför arbetstid. Jag orkar inte, vill inte, får inte ut ngt av det. Det räcker med min familj och några få vänner vars sällskap jag njuter av lite då och då. Däremellan är mitt sociala liv en öken. I alla fall AFK. Jag är social på sociala medier. Tänker att min asociala sida döljs lite av det ; )

KaosJenny sa...

Känner verkligen igen mig i det du säger Bina. Kvällar o helger är ta igen sig tid o det är helt ok. Det blir inga bjudningar o balunser utan lite käftar på Facebook i umgås med familjen. Ibland umgås m vänner men vi brukar oftast inte "knöla ihop" familjerna. Har kommit fram till att det blir mer av det jag vill ha om man lunchar eller äter middag m vän/vänner. Med sex pers i familjen är vi ju en flock redan:-). Kram