fredag 3 januari 2014

Utveckling pågår och vem ska göra jobbet?

Ett intensivt år med decemberfinal är slut. En hel del ledighet med tid för återhämtning. Nyårshelgen har varit riktigt fin. Samtal med kloka släktingar och vänner. Tid för återblick och lite utvärdering. Tankar om balans och att leva i kärlek. Relationer. Nya och riktigt gamla bekantskaper i en salig blandning där man resonerat om saker på nya sätt. Utveckling pågår...

Jag brukar ha en massa ta det lugnt, stressa mindre, krampa inte över ordning osv löften till nyår. I år hade jag bara ett löfte. Att diskutera mera. Framförallt ska jag prata med alla jag träffar om vikten av att nyttja demokratin och rösta i höst.

Och så ska jag diskutera såna här saker. Eftersom vi har fått äran att låna två kusiner så blev diskussionen vid kvällsfikat rätt intressant. Det finns hur mycket som helst att prata om, i alla möjliga sammanhang... Hur vill vi ha vårt samhälle egentligen och vem ska göra det?

Mannen lär nog snart förbjuda mig att gå på möten. På dagens medlemsmöte i sportklubben tog jag på mig att vara valberedning. Djupdykning i vem som ska göra jobbet alltså ;-). Faktum är att jag tycker att det är vansinnigt givande att engagera sig för något annat än sig själv, sin familj och sitt boende. Det ger mervärde till livet. Nu återstår frågan om jag (och förhoppningsvis några fler) kan få andra att känna samma sak.

En annan vinkling är att Mannen och barnen får det lite lugnare då jag också håller på och ordnar med saker på annat håll, det beror helt på hur man ser det ;-). Sport, politik osv. Vad tänker ni om engagemang och vem som ska göra jobbet?

Och gott nytt år på er...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vem fan ska göra jobbet är ju alltid en intressant fråga, oavset om det gäller hemma eller någon annanstans. En del är ju duktiga på att hitta på vad som ska göras men inte lika bra på att genomföra. Fast å andra sidan blir det knas när det alltid är någon annan som ska göra det. Svårt det där fast det minsta man kan göra för demokratin är att rösta. / Krill

kalebass sa...

Naturligtvis är det vi själva som måste göra det. Dessutom är det bråttom ! Samhället håller på att förändras i grunden : Praktiskt taget fritt fram för mygel och korruption, eftersom öppenheten inte längre är regel. Tvärtom, insynen blir obefintlig...
Att rösta är en sak, att rösta rätt en annan. Sedan finns något som kallas civil olydnad... Ok, där får jag sluta... kram på dig!

KaosJenny sa...

Mm, Krill, vi är förstås olika men frågan är förstås viktig på alla nivåer.
Precis kalebass och öppenhet är ju något att alltid sträva mot. Jag hade nog röstat på dig om jag kunnat ;-). Kram på er