måndag 2 december 2013

Stjärnstunder är viktigare än julstjärnor...

Har haft den stora äran idag att hamna i en rad riktiga möten med människor. I en del av samtalen har det antagligen hittats fler frågor än svar men det har varit fint. En sån där dag som ger energi.

Söker man så finner man stöd, peppning och klokheter på de mest förunderliga ställen. Ett gäng "oneliners" som man kan spara och bevara. "Klart att man inte ordnar snöslungan innan snön kommer, man lindar ju inte in julklappar till midsommar heller". "Att vara lyckad på jobbet är hur lätt som helst. Att vara lyckad privat är däremot verkligen svårt." "Julklappar ska man inhandla senast den 24:e, annars är det för sent, men man har chans att hitta något på rea om man är lite sen." "Jag har liten jul med mig själv i år och det tycker jag är skönt, det är mest barnen som tycker att det är jobbigt att jag är inte är med någon släkt. För två år sedan köpte jag och en kompis julbordsrester från en restaurang och det var stålande. Godare julmiddag har jag nog aldrig ätit." "Ibland undrar man vem man är, det är en svår fråga. Vem är jag och vad vill jag."

Ja jösses, en hel del saker som man kan fundera vidare på. Möten att bära med sig i hjärtat. Jag är en oerhört privilegierad person som genom livet ofta har fått äran att vara med om riktiga möten. Kollegor, klienter, barn, ungdomar, släktingar, vänner, bekanta och även helt okända personer. Under rubriken okänd minns jag framförallt ett strandmöte där jag berättade för en tidigare helt okänd man att jag snart skulle in och äta frukost med en familj vars yngste troligtvis skulle dö snart. Han berättade om oron för sina tonåringar. Ett möte på en kvart och vi var oerhört lättade när vi skiljdes (betydelsefullt men jag skulle inte känna igen honom igen).


Stjärnstunder som man delar med andra är vackert. Hoppas att ni inte bara pysslar med julstjärnor utan också hittar stjärnstunder i veckan. Kram

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jenny vilket fint uttryck som jag direkt tar till mig, stjärnstunder... det värmer mitt hjärta. Stunder av kärlek och närhet

KaosJenny sa...

Precis Eva, stjärmstunder är något att leva för:-) kram