söndag 15 september 2013

Det där med läxor...

Är just nu inbegripen i en rätt het debatt på facebook om det där med läxor. Det var när jag länkade till den här som debatten startade. Bra skrivet. När debatten fortsatte halkade jag på den här. Också grymt tänkvärt.

Storebror är helt klar i sin analys. Han tycker att tonåringar har nog med att utvecklas på alla möjliga sätt och därför inte skulle behöva göra läxor eller tänka framtid så där kanonhårt innan de blivit mogna för det... Också en spännande tanke. När jag tänker på saken lärde jag mig nog mer och hellre om annat än skolämnen. Samma kille har tydligen lärt Lillebror varför människor världen över säger schh till små barn för att lugna dom (!). Dessutom diskuterar han gärna politik och annat på kvällskvisten.

Lite beklämmande att de största läxivrarna liksom hävdar att det är kört om man inte lär sig saker som ung. Är inte livet ett evigt lärande? Jag började umgås seriöst med datorer efter 30 och även om jag kan säga att Storebror är bra mycket bättre så kan jag ändå en del (trots att jag är teknisk idiot). Ska man inte kunna vara nöjd även om man inte är bäst?

Och så studsade denna artikel fram. Kanske dags för homerun istället för homework. Om man dessutom klättrar i träd tillsammans i familjen skulle samhället tjäna pengar då sjukvården lägger ner en hel del pengar på vård av välfärdssjukdomar. Vuxna rör sig nämligen inte heller automatiskt numera...

Och det är inte konstigt att vi är lite handfallna inför det som händer. Inga generationer har suttit så stilla som vi och våra barn. Detta anser jag behöver stötas och blötas i storgrupp och mindre grupper lite här och var så att man inte sitter själv och tänker att man är knasig. Ungdomar som tycker att grafiken på livet är fantastisk men storyn värdelös. Vuxna som åker bil och hiss. Datorer som blir både frälsning och förbannelse. Ett samhälle där man inte säger till andras ungar. Vem ska läsa läxan med de som inte har någon (eller kan betala någon) som kan hjälpa dom? Är vi inte tillsammans ansvariga för barnen och framtiden längre? Vad är det för samhälle vi vill ha? Jag tycker att såna frågor fortfarande är viktiga, hela tiden.

Jösses, det här skulle jag kunna skriva mycket om, vad tycker ni?

Ps Och för övrigt anser jag att alla som kan bör rösta idag...

3 kommentarer:

mammaxtre sa...

Ja du, det där med läxor...det kan man tycka mycket om.

De går ju i skolan hela långa dagen och sen ska de göra läxor hemma också. Jag tycker att fritids borde ha en aktivitet som innefattar att de som vill göra läxorna kan få göra det innan hemgång. Så att de kan varva ned hemma eller ägna sig åt fysiska aktiviteter.

Har mer att säga i frågan. Som alltid när du slänger ut viktiga frågor i ett inlägg :-)

Galenskap och lite allvar sa...

Läxdiskusssionerna är alltid lika intressanta! Jag har oxå läst det som du syftade på.
Vissa lärare skickar hem mängder med läxor och som förälder så hamnar man väldigt ofta i bråk med ungarna om hur , när, varför de ska göra dem! Jag hade ett samtal med sonen när vi skulle fixa hans matteläxa. Jag fick snabbt reda på att jag gjorde fel, inte allt så som man skulle göra! Trots detta så behövde han ju hjälp och vem skulle då göra det?
Nu när barnen har bytt skolor så har de inte lika mycket läxor . De jobbar desto mer när de är i skolan. Eng.glosor blir det så klart men inte mycket annat.

Tänker oxå på de föräldrar som inte kan hjälpa pga sociala omständigheter eller språkbrist. Skolan ska vara kostnadsfri och där kan de inte kräva ngt men annat är det med läxorna...... Hmmmm!!!!

Ha det gott fina du, tisdagskram

KaosJenny sa...

Mm, man kan verkligen diskutera läxor och framförallt när det gäller tonåringar som ofta har fullt upp med att bara vara sej Mammaxtre.
Och jo Galenskap och lite allvar, jag tänker också ofta på alla de som nte har någon som kan hjälpa dom...
Tack för att ni kommenterar. Kram på er