fredag 23 augusti 2013

Tar du aldrig med dig jobbet hem?

Eftersom jag i jobbet träffar vuxna, ungdomar i barn som har det oerhört jobbigt brukar i stort sett alla praktikanter ställa den frågan. Det finns tydligen någon tanke på utbildningen om att man är professionell om ma l ämnar jobbet på jobbet. "Mitt svar brukar alltid vara detsamma. Klart som korvspad att man ibland tar med sig jobbet hem och även hemmet till jobbet. Vi är ju, hur mycket utbildning o böcker vi än löser, först och främst människor. Om Mannen skulle.dumpa mig skulle.det så klart påverka mitt dygnet.runt. Om barnen har det jobbigt också.

Jag vet inte vem som har kommit på att det ens skulle vara önskvärt att jag bara skulle skaka av mig o stänga av om träffat någon som gråtit en hel eftermiddag, begravt sitt barn eller om jag själv blivit sviken, oavsett om det händelserna varit på jobbet eller hemma .. Sen att jag behöver lära mig att hantera jobbiga saker så att det inte går ut över andra är en annan sak. Det är ändå något som livet, oavsett om vi vill det eller ej, försöker få oss att lära oss. Oavsett var vi jobbar...

4 kommentarer:

Katarina sa...

Visst tar man med sig jobbet hem. Det jag tror man ska ha med sig är att man inte är oumbärlig. Det som är bra med mitt jobb är att det nästan är bara positivt. I morse drömde jag att jag hade gett insulin och hittade ingen avknipsare till spetsen :O)
Kram Katarina :O)

Libra sa...

Den som aldrig tar med sig jobbet hem är nog kanske inte lämpad för sitt jobb. För då måste man ha blivit helt avtrubbad och det är ju inte bra.
Kram

KaosJenny sa...

Mm Katarina, det är rimligt att man inte har vattentäta skott mellan jobbet och fritiden och är det positiva saker så är det ju underbart. Ofta kan man ta med sig energi från det ena stället till det andra :-).
Precis Libra, det är till och med vettigt att ta med sig saker "över gränserna" och precis som du säger så innebär det att man inte är avskärmad...
Kram på er

minna sa...

håller med Libra....dock slutade jag mitt gamla jobb, för att jag kunde inte leva som vanligt när jag kom hem. Var sönderstressad dygnet runt...