torsdag 16 maj 2013

Om nymålade naglar och feminism

Ledig dag. Går runt i trädgården och funderar. Det kan vara så att jag är lite trög men jag har svårt att förstå de som är emot. Inte nagellack men däremot feminism. Kloka karlar och kvinnor om hävdar att de inte är feminister... Hur kan det komma sig undrar jag? Det hade ju förstås varit helt naturligt på 1600-talet. Då, när vi brände häxor, hade drängar som var livegna, tyckte att fattigdom var ok, att barn skulle synas men inte höras och tänkte att folk skulle förbli vid sin läst. Men nu, på 2000-talet?

Förhoppningsvis beror uttalanden som "jag är ju inte feminist" på att man har det så bra så man inte har behövt tänka efter så mycket. Fullt sjå med att fixa uteplatsen, skjutsa barn till fotboll och springa på föräldramöten. Men när man ser sånt här tänker att man att vi bör stanna upp och tänka efter ibland. Det är ju vårt samhälle och vårt rättsväsende. Här är 33 anledningar till att bli feminist. En blommig tekopp har lagt ut bilderna till ett amerikanskt klädföretag och här har ett svenskt företag gjort tvärt om. Och det här är årets bästa länk, nästan så att man blir kär i honom. Feminism handlar om mer än det lilla könet, om man bör måla naglarna eller raka benen. Det handlar om människors lika värde oavsett kön, ras, sexuell läggning, pengar på kontot osv.

När det gäller de som tagit sig en ordentlig funderare och sen ändå kommit fram till att de inte är feminister kan man ju för deras skull hoppas att de inte, om det finns något nästa liv, återföds som en svart fattig kvinna i ett krigförande land. Ha en bra kväll, kram

3 kommentarer:

Galenskap och lite allvar sa...

Hej vännen!

Jag har oxå sett det som dina ögon har bevittnat i dessa länkar och det är något så fruktansvärt. Man kan inte bli annat än både ledsen, arg och frustrerad. Min högsta önskan vore att det slutade just nu och att ingen någonsin mer skulle behöva utsättas för dessa hemskheter. Tyvärr så blir det aldrig verklighet med den grymma världen som vi idag lever i.

Tack för dina alltid så kloka tankar! Bästa fredagen till dig.
Kram Veronica

Anonym sa...

Konstigt egentligen att det känns konstigt att säga att man är feminist, liksom kärringaktigt på något sätt. Samtidigt är jag helt inne på att dottern ska få bestämma över sig och kunna göra saker på samma sätt som sonen. Även om världen inte har kommit dit än. / Krill

KaosJenny sa...

Mm, visst blir man upprörd Veronica men det har ändå hänt en del och om vi diskuterar med våra nära och kära och det sprider sig kan det hända mer :-)
Ja Krill, nu är jag inte karl men jag förstår känslan även om den precis som du säger är lite ologisk så är det nog något sånt. Jag tror att det finns en hel bunt feminister "i garderoben". Skulle vara kul om alla klev fram och fixade en internationell mansdag.
Kram på er