torsdag 9 maj 2013

Mad may...

Maj, denna riktigt galna årstid. Mycket på jobbet och en massa hemma. Förr om åren har jag hävdat att jag borde ha tagit semester hela maj. Fotbollen drar igång, föräldramöten, diverse utflykter m skolan, fikapackning, krattning av fotbollsplanen, dansuppvisning, utvecklingssamtal, sociala tillställningar på jobbet osv och så lite ännu mer av allt. I år vägrar jag stressa. Vi ignorerar mad may. Tar inte något helhetsgrepp och gör inte någon veckoplan och stressar upp oss över hur hela månaden ser ut. Inte ens vad vi borde göra imorgon. En dag i taget gäller och så löser vi den dagen. Tar det lugnt så ofta vi kan.

Tack vare ett underbart socialt nätverk brukar det mesta ordna sig. Det är ovärderligt. Min pappa och Storebror gjorde tapetseringen så nu har prylarna flyttat in till honom igen. De är båda väldigt glada. Ett bra socialt nätverk ger ofta såna där win-win situationer. Jag är helt medveten om att det inte är allom givet att ha det så och jag är mycket tacksam.

Tacksam också för att jag inte behöver tänka alla kloka tankar själv. Här har mymlan skrivit bra angående olyckan med den två åriga pojken. Här har Mia Skäringer tänkt till om det där med lycka (så pass bra så jag tänkte att nu kan jag slopa Kaosbloggen om det här blir nya trenden men den var fem år gammal så jag måste nog fortsätta). Här Peter Kadhammar skrivit bra om perfektionism, lite otäckt med tanke på att vi såg ett program om fångar i USA. Här har samma kille skrivit bra om att vi arbetar tills vi stupar. Här har Tessa skrivit en intressant vinkling om mångkultur i praktiken. Vilken tur att man inte behöver tänka alla kloka tankar själv när det är lite tanke-svaj i maj ;-).

Världen behöver mer kärlek, tillit, skratt, tolerans och förlåtande. Lite hallkaos är inte det värsta som kan hända en människa. Man kan hoppa över skorna och cykelhjälmarna och ta sig ut till sånt här:
Hoppas ni får en kärleksfull helg. Kram

2 kommentarer:

Libra sa...

Önskar dig en riktigt härlig helg också! Kram =)

KaosJenny sa...

Tack detsamma Libra... Kram