fredag 26 oktober 2012

Pensionskoll och livet med rattmuff

För någon dag sedan hade chefen en genomgång om pensionssarande. Reaktionerna hos arbetsgruppen varierade en hel del. Allt från folk som hade björnkoll/ försökte skaffa sig björnkoll till de som mest skrattade åt fenomenet.

Förbi mitt huvud flög tanken på att jag får lön för 75% men jobbar så in i ... och att det dessutom kommer att synas när jag får pension. Men så lyckades jag vräka tanken igen. Påminde mig om att jag jobbar 75% för att jag vill det. Det är livskvalité för mig nu, inte om 23 år då jag ev kommer att gå i pension. Har man så att man klarar sig är pengar egentligen en världslig sak och mina tankar-torsdagar är guld värda.

Och så har jag läst en väldigt trevlig bok. Rosengädda nästa av Emma Hamberg. Ett citat ur den diskuterade vi rätt länge Mannen och jag. "Av alla former av försiktighet är förmodligen försiktighet inom kärleken den mest farliga för sann glädje". En intressant tanke. Om man med kärlek även räknar in vänskap så tror jag att det ligger en hel del i det. Tänk vilken ynnest det är att kunna välja orädsla.

Tänk vilken värld vi skulle ha om vi människor blev lite mindre rädda. Brydde oss mer och njöt av det vi har istället för att oroa oss över risken med att förlora status, pengar, saker och varandra. Dalai Lamas svar på vad som överaskar honom mest är intressant: ”Människan.
För att han offrar sin hälsa för att tjäna pengar.
Sen offrar han sina pengar för att få tillbaka hälsan.
Därefter oroar han sig för framtiden så att han inte kan njuta av nuet;
resultatet blir att han varken lever i nuet eller framtiden;
han lever som att han aldrig kommer dö;
sen dör han utan att verkligen ha levt. ”


Pensionssparandet må vara som det vill. Livet är här och nu. Dags att göra snöänglar och hoppsa-steg. Älska varandra och skratta som om det inte fanns någon morgondag. Wacko Wolfram har numera både full tank och rattmuff. Vi sänder WW kärleksfullatankar. Love is in the air :-) Kram på er

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom det är så krångligt med pension numera så återstår bara att tänka äh, här och nu. Det funkat rätt bra. / Krill

kalebass sa...

Du har fullkomligt rätt. Det går inte att skydda sig mot allt. Vi lever här och nu, på gott och ont. "Vi kan ingenting ta med oss när vi dör.." som det sägs i visan. Att vara snäll mot sig själv och sin omgivning är ju inte fel däremot. Rädslan är roten till mycket elände på jorden.