söndag 12 augusti 2012

På tal om OS...

Tro för all del inte att jag är emot sport. Jag är fotbollstränare och tycker att det är alldeles underbart men när det drar ihop sig till såna här stora världsviktiga tävlingar blir jag ibland lite förundrad. Och inte vill jag förringa sportens insats för världsfreden heller. Det ÄR bättre om länder smiskar upp varandra i triathlon, skjuter på lerduvor eller skaffar sig världsherravälde i simmning än att de med berått mod skickar iväg unga friska människor för att döda och tortera andra unga friska människor. En liten parantes är att Breivik tydligen hade sneglat på försvarsträning när han försökte göra sig själv till en massmördare...

Tillbaka till OS så är det ju kul men jag blir ändå lite beklämd över att så många smarta, starka och snabba människor ägnar sina bästa år och ALL sin tid, fokusering och energi åt att såna småsaker som sport egentligen är. Kunde inte åtminstone några av dom ha liknande fokus på att bekämpa världssvälten och problemet med rent vatten, ägna samma energi åt att skapa fred på jorden och lika mycket tid och råstryka åt att lösa klimatfrågan. Hade de allihop dessutom med sig sina team som filar på vändningar/ starter/ bollhantering samt andra diverse sportnavelskådning som uppbackning skulle det mesta av världens problem vara en bra bit närmare sin lösning...

Nu ska jag se film och smygäta godis med Storasyster, fastän det är söndag. Ibland är det bra att bryta mot regler lite. Hon kommer att njuta väldigt mycket... Kram på er allihop!





Inga kommentarer: