söndag 19 augusti 2012

Avslappnat på slutet?

-Vad det är skönt med sista veckorna innan skolan sa Storasyster. -VA, vad säger du??? (Storasyster är inte direkt känd för att njuta av skolan).
- Ja men nu på slutet är allt liksom så avslappnat... När jag tänker på saken håller jag med och förstår precis vad hon menar. De får välja vilken mat de vill på dagarna och även när och om de vill äta. För någon dag sedan frågade Lillasyster om hon fick ta limpmacka med banan och jordgubbar på till lunch. Svaret var varför inte. Middagen blir som ett uppsamlingsheat... Synd att jag inte anammade det här avslappnade redan i början av sommaren men det kanske hör till sakens natur på något sätt. Ska dock försöka komma ihåg det nästa sommar i alla fall...

Lite åt det här håller men kanske mer tänker jag att mitt mammeri har utvecklats också. Jag är OTROLIGT mycket lugnare jämtemot Lillasyster. Funderar, fiffar och tricksar inte hela tiden och tänker manjana manjana oftare. Tids nog ordnar sig det mesta liksom. Jag fostrar inte så mycket och tror inte att hon försöker styra mig/ driva mig från vettet när hon inte vill äta/sova eller vägrar att åka hem från stranden. Det är mycket enkelt att undvika maktkamper eftersom jag tänker att hon helt enkelt är ett barn som vill gräva mer i sanden. Jag tror inte heller att dagens utbrott kommer att påverka hennes chanser att ha vänner, pojkvän och behålla jobb när hon är 22... Inte oroar jag ihjäl mig över saker heller utan jag har stor tilltro till att hon kommer att klara sina prövningar och i annat fall komma hem och få sina vingar lite omplåstrade...

Jag märker att jag är mycket mindre brydd om Lillasysters små egenheter också. Jag sjunger och skrattar mer, i stort sett låter jag henne vara som hon är och tycker om henne. Det är möjligt att jag behöver tänka på att även ha lite krav på Lillasyster också men annars är jag nog i stort sett en underbar mamma till Lillasyster. Tyvärr kan man inte börja med barn nummer fyra men faktum är att jag även blir en mer avslappnad mamma till de andra. Allt oftare har jag börjat tänka kommer vi att tjafsa med Lillasyster om det där? Är svaret nej så... Att jag ställer en sån fråga till mig själv tjänar alla upp till Storebror på... Imorgon blir sista avslappnade dagen innan vardagen kör igång på riktigt... Ha det gott

2 kommentarer:

Katarina sa...

:O) Bättre sent än aldrig, är jag tillbaka i bloggvärlden. Har saknat dig. Och ser att det mesta är som det ska. Härligt! Något lugnare verkar det som.
Kramar Katarina.

KaosJenny sa...

Välkommen tillbaka Katarina... Jättekram