fredag 26 augusti 2011

Lyxlax utan IKEA katalog...

Igår var jag en lyxlax. Skickade barnen i skolan och sen var jag ledig. Hade inte tänkt på att det var så det skulle bli men det blev det. Vad gör man när man inte har några barn kan man ju undra. Uppenbarligen så vet jag inte riktigt, jag blev helt förvirrad (men nöjd) och gjorde ungefär ingenting. Nästa vecka känns det nog mindre ovant. Ledig för att jag kan. Vi bor billigt och försöker hålla ner de fasta utgifterna så det funkar. Även om jag (eh) gjort slut med Försäkringskassan sen de sänkte min SGI. Jag tar inte ut några föräldradagar även om jag är ledig varje torsdag. Varför ägna energi åt att bråka med dom när man klarar sig ändå? Jag tjänar lite mer än Mannen, han har inte sänkt SGI så han tar ut när han är ledig på fredagarna. Jag styr mitt liv och vad jag lägger energi på. Det är INTE försäkringskassans regler som bestämmer hur vi ska ha det här.

Hos köpstoppsbloggen hittade jag länkar till en väldigt intressant man. "Vi måste finna bättre sätt för att mäta och värdera välstånd och lycka än BNP och tillväxt, framhåller sociologen Zygmunt Bauman. Han tror inte att omställningen blir lätt men är ändå inte utan hopp." Jag tror också det. Våra barn kan vara den första generationen på länge som kommer att få det sämre än sina föräldrar materiellt sett. Ibland funderar jag på att prova köpstopp men helt klart är att jag inte har någon IKEA katalog. Jag har bojkottat dom ett tag nu och ni kan läsa läsa här om en anledning. En annan anledning är att jag helt enkelt vill handla mer lokalt.

På många sätt så tror jag att jag är nöjdare utan IKEA katalog och reklam. Mitt nyårslöfte att inte bläddra i inredningstidningar tycker jag också har höjt min nöjdnivå. Min förhoppning är att, när vi skickar ut barnen från Kaoshemmet så ska det vara med känslan att man kan vara nöjd med det man har och att när man kommer över livets nödtorft har ens nivå av lycka inte med något materiellt att göra. Ha en trevlig höst-helg allihop

Inga kommentarer: