onsdag 27 april 2011

Ljust och fräscht med barn?

Igår försummade jag all form av inomhuslighet till förmån för att sitta ute i solen och gapskratta. Jag skrattade så mycket så att jag ett tag oroade mig för att grannen skulle ringa till psykiatrin och försöka få mig inskriven (vilket inte fick mig att skratta mindre). Det verkar nämligen inte helt friskt att en 40-årig kvinna sitter ensam och tokskrattar för sig själv. Anledningen till min skrattfest var en bok. Om ni bara tänker läsa en bok i år så se till att det blir "Ljust och fräscht boken" av Henrik Schyffert och Fredrik Lindström. Underbart att läsa om 100 nyanser av vitt, kan man bo sig lycklig och att ha en relation med en badtunna. Jag lånade den på bilioteket men det känns som om jag har ett behov av att äga den.

Jepp, Kaosmodern är i smyg en Bibliofil, hittar jag en bra bok så kan det bli ett inre tvång att äga den så att jag kan låna ut den och sen läsa den igen. Jag har två böcker som jag har två av, om jag skulle tappa bort den ena, och nej, jag är nog inte riktigt frisk.

På tal om att äga böcker så har jag klagat ett tag på att en av mina "Bibliofila kap", Hur barn förändrar ditt Liv av Harriet Goldhor Lerner, försvunnit. För ett tag sedan bestämde jag mig för att till varje pris äga den igen och nu har jag äntligen hittat den på ett antikvariat. 160:- inklusive frakt känns nästan hutlöst billigt för en den boken. Om ni har barn och tänker läsa en bok till i år så kan ni försöka se till att det blir den. Bara kapitlet med rubriken kommer ditt barn att bli massmördare är värt hundra riksdaler. I något kapitel berättar Harriet bredvilligt hur hon och hennes psykologmake fastnat i underbart fåniga konflikter och det är också värt en hundring (och då har jag väl tjänat 40 som jag kan köpa godis eller något ljust och fräscht för va?).

Alla vet att det inte går att ha ljust och fräscht med barn någon längre tid utan att antingen ha piga eller få migrän men det pågår seriösa försök lite överallt.

Ha en bra kväll

6 kommentarer:

Mångmamma sa...

Amen! :)
Har varken piga eller migrän men så har jag det inte särskilt ljust och fräscht heller.
Fläckvis ljust, skulle jag kunna påstå!

Grodmamman sa...

Vilken bra slutkläm! Har samma åsikt och därför har vi inte bara vitt här hemma heller!:)
Har bara skumläst den första boken du skriver om, men skulle gärna äga den jag också!:)
Kram

mammaxtre.blogg.se sa...

Men så nyfiken jag blir på den boken. Jag vill också skratta gott :-)

Maria sa...

Och ditt skratt smittar av sig till mig här på fredagskvällen. Tack för ett härligt inlägg och ha en skön helg - förhoppningsvis med lika mycket sol och skratt! Kram från likaledes bibliofilen Maria!

Katarina sa...

:O) KRAM! Katarina

KaosJenny sa...

Ha Ha, skönt att vi är fler utan piga och migrän Mångmamma, fläckvis ljust :-) Grodmamman, du kommeri nte att ångra dig, den är bra och inte du heller mammaxtre.se.
Mysigt att skrattet smittade Maria och Katarina.
Kram på er allihop