söndag 20 februari 2011

Mer trots åt foket...

Det finns något tryggt med att vara emot. Om man inte vet prick vad man vill så kan man ju veta vad man inte vill. Barnen är rätt ofta "där" och när man tänker på det så är det naturligt. Ofta är det man kallar trots helt enkelt ett hävdande av vad man inte vill och att man definitivt inte vill att någon annan ska bestämma...

Nå, nu har jag och en kompis bestämt oss för att bojkotta IKEA. Det finns en massa anledningar, bland annat att Kamprad och hans gömda pengar, att IKEA åker jorden runt för att pressa priserna i låglöneländer, att det är tråkigt med alla samma lika fast i annan färg, att jag om jag sparar lite faktiskt har råd att handla någon annanstans och stödja någon annan kanske lite mer lokal handlare och spara på miljön när det gäller frakt... Det finns fler argument men jag orkar inte rabbla upp dom...

Och så var det ju mitt nyårslöfte att bojkotta inredningstidningar. Känns helt rätt i tiden och också en emot-sak. Varför ska jag läsa om vad jag borde tycka är snyggt? Och förresten vill de bara på olika sätt ha mina pengar. Mm, välja bort... Fortsätter jag på det här sättet vet jag snart vad jag ska göra av mitt liv. Genom att välja bort borde bara det som jag vill bli kvar till slut. "Mer trots åt folket". Idag är det äntligen mindre än -272° och då känns det naturligt att välja bort allt utom skidbacken. Ha en trevlig dag och Kram på er

6 kommentarer:

Grodmamman sa...

Vilka kloka ord du skrivit i dina senaste inlägg! Hade många av de där tankarna i höstas, då jag ifrågasatte mig själv och mitt liv. Känner så igen mig i dina tankar också.
Ha en skön dag i skidbacken! Vi var där igår!:)
Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag ansluter mig härmed till Trots-rörelsen! Mera trots åt folket, det gillar jag. Förresten finns det så fina begagnade möbler att köpa, fint hantverk, inget monterande och billigt!

2BarnsMamman sa...

Det låter som ett sunt resonemang! Om vi tillåtits vara lite mer trotsiga som små kanske vi hade lyckats lista ut vad vi verkligen vill vid det här laget... Kram kram

Mångmamma sa...

Nja, jag tänker inte börja bojkotta inredningstidningar.
Fast köper något nytt - det händer inte ändå!
Gör själv - kan själv, i stil med en trotsig fyraåring, är mer min melodi!

Maria sa...

Heja heja! Helt rätt tänkt - hitta DIN kärna! Kram/Maria

KaosJenny sa...

Nä men underbara ni, jag behövde en respons just nu. Härligt, kanske borde det finnas en trotsrörelse ;-) Kram