onsdag 26 maj 2010

Idiotkväll

Ibland överraskar vi varandra, Mannen och jag. Inte såna där romantiska överraskningar, nej nej. Oftast har det med logistik att göra. I kväll när jag kom hem från en intensiv dag på jobbet hade jag en åt honom. Krattning med fotbollslaget. Mannen hade också en. Bio med filmklubben. Jodå, vi hade nog nämnt det lite löst för varandra någon gång men ingen av oss hade någon speciell koll och verkligen inte på att det skulle krocka.

Jaha, ja men inga problem. Lillasyster skulle väl kunna hänga med mig och Storasyster till krattningen. Lillebror skulle leka med en grannpojke en stund och sen skulle han gå hem och börja kvällsfika. Inga problem.

Redan att ta sig iväg blev ett projekt. Lillasysters stövlar är trasiga och Storasyster hade inga vantar. Bara en kratta också. Hm, vi tog med en sop och en kvart sena kommer vi oss iväg. Efter en stund på krattningen vill Lillasyster hem, Storasyster slutar kratta och jag börjar känna på mig att kvällen kommer att skena iväg alldeles väldigt om vi inte skyndar oss och krattar färdigt.
Efter att ha tjafsat med Storasyster halva vägen hem skakar vi av oss en hyfsat stor lövhög i hallen klockan halv nio. I källaren sitter Storebror och Lillebror och spelar wii...

Jamen tjoho... VARFÖR FUNKAR INGENTING AUTOMATISKT HÄR HEMMA? Jag dammsuger upp lövhögen och barnen samlar ihop sig och börjar bråka om vem som ska rosta mackor först och vem som ska sitta var. NU FIKAR NI BLIXTSNABBT ANNARS ÅKER NI I SÄNG UTAN FIKA! Storebror tittar uppfordrande på mig och vill intervjua den för tillfället enda hemmavarande bekanta yrkesarbetaren, som är läxan tills imorgon. Stön, jag vill helst att han ringer till någon annan bekant. Han vägrar. Lillasyster sjunger. Lillebror spiller sylt. Storasyster hävdar alldeles bestämt att Storebror kan intervjua henne. Jag borstar tänderna på syskonen Lill samtidigt som jag låter mig intervjuas. Gapa stort. -Hur trivs du på ditt jobb? Ok, tvätta ansiktet och händerna nu... -Vad är det bästa och sämsta med ditt jobb? Titta hit nu och gapa... och du går och tar på dig pyjamas...

Mitt i intervjun kommer Storasyster på att hon har utklädningsdag imorgon. Storebror och Lillebror kommer också på att de har utklädningsdag imorgon. Just när syskonen Stor och Lillebror börjat flänga runt huset efter utklädningssaker och Lillasyster bryter ihop kommer Mannen in genom dörren. I luv u Mannen, don´t you ever ever leave me....

Vissa kvällar är det inte konstigt om det känns som om man tillbringat dagen i en bikupa. Då är det bara att klappa sig själv på axeln och berömma sig... Nu blir det tekopp och logistikcheck med Mannen. Ha en trevlig kväll

4 kommentarer:

Pia sa...

Hahahahaha!! Satt just o funderade på om jag orkade samla ihop mig o spy lite galla i min blogg över denna galna, kaotiska, intensiva, logistikkrävande dag som i och för sig är precis lika som den som var igår, i förrgår och kommer imorgon... (Maj Aj luvv joooo)

Åsså hade du redan skrivit den.

Tack, då fick jag lite tid över att bara pysa ihop i en våt fläck över en the-kopp... ;-)

Ha det bra och jag hoppas även ni överlever maj-juni med förståndet i behåll. Ibland är jag själv tveksam.

Bina sa...

Känner igen - och då har vi ändå en fin familjealmanacka som sitter prydligt på kylskåpet - det är ju bara att gå dit och fylla i sin lilla spalt, men på något vis blir det inte av och så står vi där som fån ibland och trodde vi var överens om att vi skulle få göra något på egen hand precis samma dag och tid...

2BarnsMamman sa...

Kan inte låta bli att le åt din härliga beskrivning av din kanske inte lika härlig dag. Hoppas du också kan göra det - nu efteråt! Kram kram

KaosJenny sa...

Ha Ha, hoppas det blev bra att bara mysa ihop i en våt fläck med en te kopp Pia Plupp. Ifjol svor jag på att ta semester i maj. I år har vi räddats av att Mannen pluggar. Nästa år tror jag det är dags, för att, som du säger överleva med vettet i behåll ;-)
Och Bina vad skönt att det är fler som känner igen sig... Det är svårt...
Jajjamän, 2BarnsmMamman, jag skrattar högt och log redan när jag skrev. Det är det som är det bästa med Bloggen
Kram på er Alla tappra