söndag 9 maj 2010

Angående tjejigt och killigt...


Såna där renodlade tjej och killgrejer blir jag lätt galen av. Barbie i svansjön till exempel somnar jag direkt när jag läser så den funderar jag på att "tappa" ner under bron. Bland "tjej-grejerna" finns det en massa fåniga texter. Allt är vackert och alldeles underbart och så tramsig kärlek vid första ögonkastet. Å andra sidan finns det verkligen inte mycket vettigt bland "killgrejerna" heller. Ensam är stark, allt är tufft och hårt, slåss, krig och ont mot gott. Supersuck. En av nackdelarna med att alla barn numera har var sitt rum är att det blir mer uppdelat. Som tur är möts världarna rätt ofta ändå.

Om man drar ut det i förlängningen är det inte så konstigt om det blir svårt att leva ihop när Barbie i svansjön träffar den starka hjälten. De blir kära, skaffar barn ihop och allt blir kladdigt.... Varken Barbie eller Starka hjälten är speciellt skickade för vardagslivet. Jösses, undrar om Lillasyster verkligen ska få de där klackisarna hon så hett önskar sig i födelsedags present. Kanske måste jag helt enkelt kasta in lite Napalm i barnens rum för att motverka könsstereotyperna...

Läste i morse om en riktig hjälte, Mbuyiselo Botha. I Sydafrika har man ju visat förr att trägen vinner. Det finns nog hopp även utan Napalm ;-)

Annars har det varit en fin helg, massa grillning och blommor. Det är härligt att vara ute. Kram på er

Inga kommentarer: