fredag 9 april 2010

Saker man kan påverka och inte


Lite Vintergäck livar alltid upp tillvaron, även om det är över en meter snö här så såg jag dom under vår lilla tripp söderut. Vi var väl inte friska hela tiden men bättre än förväntat. I en sån här familj kan man liksom inte räkna med att vi är friska jämnt. Sex personer som släpar hem allsköns olika baciller överallt ifrån. Lillasyster har dragit till med ögoninfektion. Själv hade jag svårt att ta det så där lugnt som man borde när man äter penicillin. Så mycket kul, vackert bröllop och sen åkte vi en sväng till kompisar (som hade ett magsjukeryck). Den familjen är fem pers = inga garantier. Mannen och jag flinar bara så länge det inte är vi. Man får vara glad så länge livet inte händer en värre. Trevligt var det i alla fall. Vi konstaterade att fyra vuxna på sju barn är lagom. Sjukdomar bara är, ungefär som vädret.

Jag börjar få smått allergiska besvär av väderklagomål. Jösses, det är i alla fall rättvist. Det är väl bara att skotta, klä på sig med vettiga kläder eller hålla sig inne. Klagomål över saker man inte kan göra något åt, saker man bara får acceptera och anpassa sig till.

Däremot funderar jag desto mer på saker som vi kan påverka, omröstningen till hösten till exempel. Varför koncentrerar man sig så hårt på att ställa Fredrik mot Mona? Har vi börjat med president? Är det inte längre politiken som gäller? Dessutom har jag väldigt svårt att komma förbi en misstanke om att vi kräver en massa saker av Mona för att hon är kvinna. Och sånt är jag också allergisk mot. Blir helt prickig när förskolan kräver att jag ska ha koll på Mannens schemaändringar även sedan han blivit schemaansvarig. Och så tänker jag att de politiska diskussionerna snart borde ta sig förbi Rut och Rot och börja handla om vilket samhälle vi vill ha. Själv tycker jag att det känns konstigt att handla något till barnen på en privat droghandel...

Här är en länk till en väldigt klok man som verkligen vet att livet kan hända en Lars H Gustafsson. Han ger i dagarna ut boken Växa-inte lyda. Vilken underbar titel på en bok om barnuppfostran. Den ska inhandlas till Kaosfamiljen snarast. Klart barn måste lära sig tänka själva i dagens samhälle...

Hoppas ni får en trevlig helg. Värst vad det känns som om det blåser här inne. Det blir nog en lugn helg. Nu tänker jag ta min relativt friska kropp och slänga ner den under några filtar och kolla om chipsen smakar något. Kram på er

4 kommentarer:

Pia sa...

Men du - Trevlig helg på dig själv!

Jag och Storebror har börjat ladda för valet - det är SÅ bra med någon ung, frisk fläkt som verkligen är intressad av det här med politik, sina 13-14 år till trots. Morsan måste börja fundera, ta ställning och argumnettera för både det ena och det andra! Tror också att Mona synas mer än vissa andra manliga exemplar...

Och nästa val får Storebror rösta - Ooops! Han var ju bebis nyss, ju!!

Sköt om alla små o stora i Kaos-gänget! Härligt att ni lyckades roa er trots lite basilusker!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja visst har han en fin syn på barn Lars H. Gustavsson, ska absolut skaffa den boken.
Jag tycker det är påfrestande med den massivt borgerliga pressen som i sanning börjat valkampen, bland annat med att skriva ner Mona Sahlin så mycket de kan.
Men sedan gäller det ju för det rödgröna alternativet att presentera hållbara visioner, att se ut som om de själva också inte bara tror på utan verkligen brinner för sin politik.

Bina sa...

Tack för boktipset!

KaosJenny sa...

Coolt Pia Plupp, vilken härlig utmaning... hoppas Storebrors politik intresse håller i sig, det är ju dom som är framtiden ;-)
Mm, Eva han är alldeles underbar Lars H. Jag hittade till honom via dig, tack. Har just läst Alexandra Pascalidou och då hickar man till när det gäller massmedia... Bäst är nog att bilda egen uppfattning utifrån politiken...
Det var så lite så Bina, bra böcker ska läsas :-)
Kram på er