söndag 3 januari 2010

Ofrivilligt socialt träningsläger


Massor med mysig snö men ibland blir det inte som man tänker sig när man tar ledigt för att Kaosfamiljen ska ha det mysigt. Idag har barnen bråkat från morgon till kväll. Framförallt har Storebror och Storasyster retat hål i huvudet på varandra. Inte ens när syskonen Lill gick till kompis kunde de hitta på något annat än att gå efter varandra och tjafsa, gnälla och gapa på varandra. Kaosmamman tänkte att om vi går ut och åker pulka blir det bättre, icke. Efter en stund blev jag less och gick upp på garagetaket för att skotta av det. Snö är fint, det dämpar ljud så bra. Jag kunde bara höra lite avlägset att det fortsatte i bråkspåret. Suckade lite och skottade vidare. Det är social träning brukar min mamma säga när barnen bråkar. Så då har man alltså ofrivilligt varit på socialt träningsläger idag då...

Kanske ligger det något i det. Konflikter leder till utveckling. I konflikter möts man förhoppningsvis och lär man sig något. Både om sig själv och den andre. Var man själv står, vad man vill och vad den andra personen vill. Att argumentera för sin sak och lyssna osv osv. Har just läst ut Katerina Janouchs bok Bedragen. En mycket bra bok som bland annat handlar om social träning i den familj som man själv försöker sig på att skapa. När livet rullar på med barnbråk, VAB och sura handdukar och man själv ska förställa vuxen...

En tanke som slår mig när jag läser boken är hur viktigt det är att fortsätta mötas. Inte bara träffas och utbyta praktisk information utan verkligen mötas. Stanna upp och berätta vad man känner och tänker. Det har hänt en hel del sedan Mannen och jag träffades. Förhoppningsvis utvecklas man hela tiden och då gäller det att hänga med så vi inte tappar bort varandra. Klart vi måste skriva om våra livskartor tillsammans ibland, vad vill/tänker/känner du/jag/vi numera? Så nu, dags för tekopp med Mannen. Hoppas ni har en trevlig kväll

5 kommentarer:

Mrs. S sa...

Låter som ett mysig sätt att avsluta en kaosartad dag på! Det är en av mina största farhågor att mannen och jag tappar bort varandra mitt i detta småbarnsliv, karriärsliv och bara vara liv...

2BarnsMamman sa...

Det är säkert nyttigt för barnen att lära sig hantera konflikter. Kan nog vara bra att påminna sig om det när det går en på nerverna. Och helt klart är det viktigt att fortsätta kommunicera med varandra i förhållandet! En kopp te är ju ett bra tillfälle till det...

Bina sa...

Absolut superviktigt att inte sluta prata. Vad hemskt att upptäcka att man inte har något att säga varandra när barnen är tillräckligt stora för att klara sig själva!

Katarina sa...

Du skriver bara så otroligt och grymt bra Jenny.
Kram Katarina.

KaosJenny sa...

Mmm, tekoppen är guld värd... och konflikter... så att man ibland sliter sitt hår men... som jag sagt tidigare, de kommer att kunna skipa fred i hela världen eftersom de vet allt om hur krig uppstår (och ibland) hur man blir sams igen... Tacc tjejer