måndag 22 juni 2009

Sommartips

Vi har en plåsterväska full med marknadens ALLA sorter (vi sparar in på annat, barnen har mycket ärvda kläder men nya plåster). Barnen springer ofta själva och hämtar och sen får den skadade välja. Om den skadade har ännu mer ont får den en iskubsbit och en trasa att hålla mot skadan, tugga på eller bara "slabba" med. Det blir inte några vattenskador av iskubsbitar precis. Nytt för ifjol i Kaoshushållet är att man kan välja runda eller hjärtisbitar. Det som inte ett schysst plåster och isbitar kan fixa tar vi till akuten...

Alltrasorna (min mammas idé), vi har klippt trasor av gamla handukar och zick-zackat runt. De kan man använda till vad som helst mellan att tvätta cyklar och hålla mot småsår. Sen tvättar eller kastar man dom.

Min erfarenhet är att barn med sand i håret ogärna vill tvätta det. Därför har vi satt upp klistermärken i taket. -Nähä, det menar du inte, åker Skalman verkligen rullskridskor? -Finns det några morötter då? -Hittar du Vargen? -Hur många burkar dunderhonung ser du? -Grattis unge, nu är du klar...

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för mutor i ett visst läge. Igår var det marknad. Om ni kommer till en marknad och barnen vill köpa sockervadd, erbjud då vad som helst istället. Jag upprepar, vad som helst istället. Annars löper ni risken att allt hemma hos er blir kladdigt och börjar se ut som på bilden ovan. Funderar på om jag själv kan använda mig av mina tips i kampen mot kletet. Alltrasor att torka med, klistermärkena i taket för duschningen och plåster om de två första tipsen misslyckas. Om jag inte fastnar för evigt i sockervaddsklister någonstans ses vi;-)

2 kommentarer:

Katarina sa...

Oj vad jag känner igen mig. Tjatandet, sockervaddskladdet och det där med att dela upp sig på semestern är nog inte så dum ide. Jag funderar faktiskt på hur det ska gå när vi ska åka till huvudstaden. Det känns minst sagt lite gruvsamt. Var det jag som kom på idén? Hur tänkt jag då?
Kram kram :o)

KaosJenny sa...

Ni klarar säkert resan, bara ni aktar er för sockervaddskladd. Tänk vilka bråk det skulle bli med en hel familj ihopklistrad och ingen möjlighet att undkomma retstickor;-) Kram